122,
123, 124... gdzie 125?
Odłączenie
się od nowej klasy, by pójść do toalety, okazało się fatalnym
pomysłem. Chodziłam w kółko po tym korytarzu już od dwóch
minut, a numeru mojej nowej sali nigdzie nie było widać. Warknęłam
pod nosem wściekle i przeszłam się ostatni raz.
Jest! W
kącie. Numer był niewidoczny. Zamazana naklejka mnie zmyliła.
Sądziłam, że to toaleta dla pracowników.
Dopiero
wtedy odczułam stres. Przeszedł po mnie nieprzyjemnym dreszczem.
Westchnęłam ciężko i poprawiłam koszulę wciśniętą starannie
w granatową spódniczkę ostatni raz. Pora zacząć nowy rozdział.
Tę wielką
czynność zrobiłam z hukiem, choć nie do końca tak, jak
zamierzałam. Drzwi w ogóle nie stawiały oporu i okazały się
lekkie jak piórko. Trzasnęłam nimi w ścianę. To było niezłe
wejście, zdecydowanie. Natychmiast poczułam na sobie spojrzenie
siedemnastu par oczu,
rozbawione i zdziwione.
–Eee...
– powiedziałam tylko. Przeniosłam wzrok z uczniów na
nauczycielkę, która jedyna patrzyła na mnie z prawdziwą zgrozą.
Chyba według pani Krawieckiej spóźnienie na coś tak ważnego jak
spotkanie w klasie w pierwszy dzień szkoły jest tak bardzo nie do
pomyślenia, że trzeba aż zdjąć okulary. Zapewne miała rację.
Ale jestem głupia.
– P... p... – no
dalej, powiedz to!,
zganiłam siebie w myślach. To tylko pięć słów. Twoja pozycja w
klasie nie została jeszcze ustanowiona. – Przepraszam, zgubiłam
się na korytarzu... – kiedy usłyszałam, że już się nie jąkam,
postanowiłam kontynuować. – Chciałam pójść do toalety.
Dopiero gdy to powiedziałam,
zrozumiałam, jak to głupio brzmi.
–Jak się nazywasz? – nauczycielka z
powrotem założyła okulary, dosuwając je na koniec spiczastego
nosa. Miała surowy głos.
–Iza Orłowska – powiedziałam.
Pytanie nie powinno mnie zaskoczyć, jednak poczułam, że pocą mi
się ręce.
Klasa była przestronna. Na ścianach
wisiały mapy – Europy, Polski, świata, poszczególnych
kontynentów. Uczniowie byli w większości chłopcami. Liceum, do
którego się przeniosłam, nie słynęło z dobrych wyników, a z
wesołej i przyjaznej atmosfery. Choć i to podlega głębszej
ocenie, bo patrząc na nauczycielkę, miałam wrażenie, że zaraz w
sali rozpęta się prawdziwa burza. Albo że kobieta rozstrzela
swoich uczniów. No dobra, może przesadziłam, ale ta myśl
sprawiła, że na mojej twarzy zaczął błąkać się nieśmiały
uśmiech.
–Usiądź z Edgarem – wydała
polecenie.
–Dobrze – powiedziałam posłusznie.
Doszłam do wniosku, że chłopcem jest osoba siedząca samotnie jako
jedyna. Na drugim końcu sali, w kącie, ze spuszczoną twarzą. Coś
we mnie krzyknęło, ale z uniesioną głową poszłam w stronę
Edgara.
Po drodze potknęłam się o plecak
dziewczyny o pięknych czarnych włosach. Mimo że to nic wielkiego,
poczułam, jak moje policzki płoną. Zapamiętałam uczennicę z
apelu, czytała przemowę samorządu uczniowskiego. Zdaje się, że
jej imię to Magda.
–Oj! Przepraszam – powiedziała,
przysuwając plecak bliżej siebie. Dopiero wtedy zauważyłam, że
to nie plecak, a elegancka, skórzana torba.
–Spoko – powiedziałam, przez
sekundę zastanawiając się nad doborem słów. „Nic się nie
stało”? Nie, za długie. „Nieważne”? Nie, zbyt
protekcjonalne. „Spoko” wydało mi się najlepsze, nie wyszłam
na nudziarę ani na dziwaka.
Dwa stoły od Magdy stało biurko
Edgara. Moje serce kołotało niespokojnie w piersi, a do policzki
wręcz wybuchły od krwi. Jak zacząć rozmowę?
–Cześć – wyrzuciłam z siebie i
usiadłam na drewnianym krześle. Trochę za wysokie.
Chłopak pisał coś na komórce. Uniósł
oczy w moim kierunku. Miał ciemne, prawie czarne włosy, opadające
mu na brwi, i zielone, wąskie oczy. Właściwie seledynowe. Coś w
jego spojrzeniu mówiło „nie mów”. Te krótkie dwa słowa.
Przyszły mi do głowy, gdy tylko zobaczyłam jego wzrok.
Miałam ochotę patrzeć w jego oczy
dłużej. Ktoś kiedyś powiedział, że oczy są oknami duszy. W
tamtej chwili zrozumiałam, jak dużo w tym prawdy.
Jednak on się odwrócił. Na skroń
opadły mu ciemne kosmyki. Widziałam już tylko długie rzęsy,
oświetlone w blasku słońca.
–Cześć – odpowiedział dopiero
wtedy. Jego głos był zdarty.
Nauczycielka rozdała plany lekcji.
Chciałam go obejrzeć, jednak coś mnie korciło, żeby złamać tę
jedną zasadę Edgara. „Nie mów”? Jak mam nie mówić? Zawsze
miałam tyle do powiedzenia.
Podrapałam się po plecach. Gdy
wychowawczyni zaczęła przynudzać o grupach, na które klasa była
podzielona ze względu różny poziom języków obcych, nie mogłam
już dłużej gryźć się w język. Odwróciłam głowę do
chłopaka.
–Mój dziadek miał na imię Edgar –
zaczęłam rozmowę. Gdy nie doczekałam się reakcji, poczułam
wręcz motywację. – Był super dziadkiem. Nauczył mnie grać na
gitarze. Umiesz grać na gitarze?
Już poczułam, że usta tak szybko mi
się nie zamkną.
Spojrzał na mnie ze zmarszczonymi
brwiami. Był zirytowany.
–Co?
–Pytałam, czy umiesz grać na
gitarze.
–Nie – odparł, po czym znów wrócił
do korespondencji, którą prowadził na komórce.
Zrobiłam kwaśną minę. Myśli, że
już się poddałam? Nie ma mowy.
–Jaka jest ta klasa? – zapytałam,
rozglądając się po sali.
–Spoko – odpowiedział, nie
odrywając wzroku z wyświetlacza komórki.
–Jest tylko sześć dziewczyn –
powiedziałam. – Siedem ze mną – sądziłam, że może wypowie
się chociaż na ten temat, ale chłopak milczał. – W mojej
poprzedniej klasie było dwanaście dziewczyn i ośmiu chłopaków.
Było strasznie. Dlatego się przeniosłam.
Przytaknął pod nosem. Z kim on tak
gaworzy?
Ciekawość wzięła górę. Spojrzałam
ukradkiem na wyświetlacz. Nazwa kontaktu: „Mama”. Zdążyłam
przeczytać tylko jedną wiadomość, wysłaną od Edgara:
„Przestań”. W tym momencie, gdy tak spokojnie wpatrywałam się
w ekran – trwało to ledwie sekundę – chłopak odwrócił głowę
w moją stronę.
–Ej! – warknął. Ekran stał się
czarny.
Poczułam, jak pot zalewa mi plecy.
–Sorry – powiedziałam słabym,
łamiącym się głosem. A może lepiej „przepraszam”? –
Przepraszam, naprawdę, nie chciałam być wścibska...
Wyczułam na sobie surowy wzrok
nauczycielki. Zacisnęłam dłoń w pięść i zaniosłam się
spazmatycznym, urywanym kaszlem. Jakoś wybrnęłam z
niezręcznej sytuacji i uniknęłam konsekwencji wynikających z
gadania na lekcji. Wlepiłam wzrok w swoje splecione pod stołem
palce.
Edgar więcej nie włączał telefonu,
tylko wpatrywał się niewidzącym wzrokiem w jakiś punkt w oddali.
Nie zrobiłam na nim dobrego wrażenia. Wręcz przeciwnie. To
początek trudnej znajomośći...
Sięgnęłam po plan lekcji. Jutro
siedem lekcji. Pierwsza z nich to geografia.
Przesunęłam wzrokiem po klasie.
Spostrzegłam, że czterech chłopców patrzy na mnie z nonszalancją
w oczach. Jeden z nich mrugnął do mnie znacząco. Zdziwiłam się,
ale zamiast udawać, że nic nie widziałam, uśmiechnęłam się
przyjaźnie. Co innego miałam zrobić?
Z ławki przede mną odwróciła się do
mnie pulchna, niska dziewczyna. Miała brązowe, tłuste włosy
upięte w kok i dość widoczny tusz na rzęsach. Jej wąskie usta
ułożyły się w kwaśny grymas.
–Nie zwracaj na nich uwagi –
powiedziała, widząc, że uśmiecham się do jednego z chłopców. –
To taki szkolny „gang”. Są akurat w naszej klasie. Lepiej się z
nimi nie zadawać.
Po tym, co powiedziała, uświadomiłam
sobie, że każdy tutaj ma swoją pozycję. Magda – szefowa,
przewodnicząca, „ta porządna”, prymuska zawsze mająca zadanie
domowe. Pamiętałam, że chodziłyśmy do tej samej szkoły
podstawowej. Była laureatką konkursu przyrodniczego.
Czterej chłopcy z rzędu ławek obok –
szkolny gang. Łobuzy, za którymi nikt nie przepada, ale należy
mieć do nich respekt.
Edgar – ten „inny”. Siedzący z
boku, z komórką, niemający kontaktu ze światem.
Każdy w tej klasie się czymś
wyróżniał. Trochę jak w typowej amerykańskiej szkole. Zabawne.
–Jestem Ewelina – przedstawiła się
niespodziewanie. Chciała powiedzieć coś więcej, ale nauczycielka
jej przerwała.
–Ewelino, porozmawiasz z nową
koleżanką po lekcjach.
–Jakich lekcjach, psze pani? –
odezwał się – najwyraźniej – szef „gangu”. Ten sam, który
do mnie mrugnął. Miał potargane, miedziane włosy. Moją uwagę
przykuła widoczna blizna na lewym policzku, na który akurat miałam
widok.
–Nie „psze”, tylko „proszę”,
Janie – powiedziała pani
Krawiecka. – I ja to nazywam lekcjami.
–Ale przeż się niczego nie uczymy –
jego głos był denerwujący. W czasie mutacji.
Nauczycielka pokręciła głową z
rezygnacją.
–Dobrze, widzę, że jest już
jedenasta. Jakieś pytania?
Ręka Magdy natychmiast wystrzeliła w
powietrze.
–Tak, Magdo? – wychowawczyni
wydawała się być ucieszona, że jest jeszcze ktoś, kto jej
słucha.
–Kiedy będzie wyjazd integracyjny?
Podobno w tym roku ma być wcześniej – powiedziała. Zwróciłam
oczy ku Edgarowi, z nadzieją, że wytłumaczy, o co chodzi, jednak
on wciąż był w stuporze.
Odwróciła się do mnie Ewelina.
–Co roku wyjeżdżamy na międzyklasowe
spotkania integracyjne – powiedziała szybko. – Zwykle odbywają
się w Truskawie...
Nauczycielka przerwała donośnym głosem
dziewczynie.
–A, tak. Słusznie, że o tym
wspomniałaś – powiedziała. – Izo. Co roku w naszej szkole
organizujemy wspaniałe integracyjne zabawy. W tym celu wynajmujemy
na pięć godzin ośrodek „Truskawa”. To bardzo miłe miejsce.
Będę potrzebowała zgody twoich rodziców, byś mogła wyjechać. W
tym roku wybieramy się tam już za dwa dni, czyli w czwartek.
Przez klasę przeszedł cichy szmer
zdziwienia. Pokiwałam głową ze zrozumieniem. Po tej chwili
nauczycielka wypuściła nas z sali.
* * *
Do nowego liceum muszę jechać dziesięć
minut do centrum miasta, gdyż mieszkam na jego obrzeżach. Potem
zostają mi trzy minuty drogi pieszo. Ten czas nie powinien być
samotny, bo większość uczniów mieszka w innych rejonach niż
środek. Tak jak podejrzewałam, gdy wyszłam ze szkoły, zostałam
otoczona grupką zainteresowanych uczniów z nowej klasy. Była wśród
nich Magda i Ewelina, jedna po mojej prawej, druga po lewej stronie.
Poza nimi szli z nami dwaj chłopcy o brązowych, jasnych włosach.
–Czyli jesteś Iza, tak? – zaczęła
rozmowę przewodnicząca szkoły, uśmiechając się promiennie.
Szliśmy równym marszem, mimo że Ewelina zdawała się mieć
krótsze nogi od wszystkich.
–Tak – odparłam.
–Zobaczysz, spodoba ci się u nas –
mówiła wyraźnie i stosunkowo wolno, spoglądała mi w oczy.
–Mam nadzieję – zaśmiałam się. –
W poprzednim liceum było beznadziejnie.
–W którym byłaś? – zapytała
Ewelina, wtrącając się do rozmowy.
–W Szesnastce.
–W Szesnastce? Przecież ta szkoła ma
szóste miejsce w rankingu!
–Tak, ale atmosfera w tej dziurze była
masakrycznie sztywna, a ludzie przypominali szare stworzenia bez
charakteru. Nauczyciele byli niesprawiedliwi. Cudem się tam
dostałam, bo wszyscy inni powpadali tam po znajomośći.
–Wiadomo – mruknęła Ewelina. –
Nasze liceum ma osiemnaste miejsce, więc nie jest tak źle...
–Poza tym, do naszej szkoły chodzą
sami spoko ludzie – był wysoki. Jego twarz pokryta była wieloma
pieprzykami i znamionami. – Zobaczysz, będzie ci się tu podobać.
–No, może oprócz kilku wyjątków –
Magda uśmiechnęła się, zwracając twarz do chodnika. – Nasz
gang to szkolny postrach. Patryk, Andrzej, Kuba i Rafał.
–Wyjątek potwierdza regułę –
wyszczerzył krzywe zęby chłopak, po czym zwrócił się do mnie. –
Jestem Łukasz.
–Miło mi – uśmiechnęłam się do
niego, zadzierając głowę do góry.
Reszta rozmowy była bardzo sympatyczna.
Śmiałam się. Czułam, że jest o wiele lepiej niż w poprzednim
liceum. Dowiedziałam się, że drugi chłopak ma na imię Kacper i
jest typowym „geekiem”, jak to określiła Ewelina. Faktycznie,
miał kwadratowe okulary w grubych oprawkach i pod pachą trzymał
jakąś książkę o komputerach. Był przyjazny i miał do siebie
dystans, przez chwilę żartował z dziewczynami o swoim zamiłowaniu
do science fiction i nauki. Dowiedziałam się także, że Łukasz
lubi cynamon i ma słabość do wszelkiego rodzaju jaszczurek
i węży. Magda udała, że krzywi się z obrzydzenia i zrobiła
najbardziej grymaśną minę, na jaką było ją stać. Wyglądała
tak komicznie, że nie mogliśmy się powstrzymać od głośnego
śmiechu. Kilku przechodniów obejrzało się na nas. Pierwszy raz w
życiu miałam wrażenie, że może zdobędę przyjaciół. Było to
tak prawdziwe i ciepłe uczucie, że uśmiechałam się przez całą
resztę rozmowy.
Gdy znaleźliśmy się na zatłoczonym
przystanku autobusowym, okazało się, że Magda również mieszka na
przedmieściach. Chłopcy ruszyli w kierunku południowej części
miasta, a Ewelina została i czekała na mamę. Pożegnaliśmy się,
a ja z nową koleżanką wsiadłyśmy do autobusu.
Musiałyśmy stać, bo ludzie i tak już
ściskali się jak ogórki kiszone w słoiku.
–Ach, jaki dobry dzień – westchnęła
dziewczyna. Zwróciłam uwagę na jej niesforne kosmyki opadające na
skronie, błysk w oczach i bystre spojrzenie. Była piękna. – W
końcu się zaczął ten rok szkolny. Całe wakacje na niego
czekałam.
–Naprawdę? – zaśmiałam się. –
Aż tak fajnie jest tu u was?
–Naprawdę – miała powagę w
oczach. – Szczerze, nie lubię wyjeżdżać. Uwielbiam siedzieć na
naszym mieście dwadzieścia cztery na dobę, spotykać się ze
znajomymi i pić kawę w Starbucksie. Ale tutaj, nie zagranicą ani w
innym województwie. A rodzice zawsze się upierają na jakiś
wyjazd. W te wakacje byliśmy w Grecji.
Zaczęła rozwodzić się nad brudnym
hotelem, w którym wylądowali. Słuchałam jej z uwagą i
utrzymywałam kontakt wzrokowy. A przynajmniej starałam się.
Spostrzegłam, że na siedzeniu tuż obok siedzi Edgar. Miał wzrok
wlepiony w jakiś punkt w oddali. Jego oczy pozostały nieruchome,
mimo że patrzył za okno. W uszach miał słuchawki.
Gdy przyszła kolej na Magdę, by
wysiąść – ja miałam jeszcze jeden przystanek przed sobą –
spojrzała na mnie uważnie. Zauważyła już, że mój wzrok co
chwila ucieka do Edgara.
–Iza – powiedziała. – Musisz mieć
się na baczności.
Przestałam gapić się na chłopaka i
popatrzyłam na dziewczynę z uwagą. Jej ton był poważny.
–Oprócz paczki chłopaków... w
naszej szkole jest kilka osób, które są... inne – rzekła. –
Nie warto. Odrzuca wszystkich. Tylko zrani ci serce.
Choć z początku nie rozumiałam, o co
chodzi, ale gdy pojęłam informację, Magda już stała na chodniku.
Machała mi z uśmiechem. Zrobiłam to samo.
Na przystanku, na którym wysiadła
dziewczyna, została także kobieta siedząca przedtem koło Edgara.
Miejsca w autobusie przybyło.
Z wahaniem przysunęłam się do wolnego
siedzenia. Obserwowałam uważnie chłopaka. Nie chciałam zignorować
ostrzeżenia Magdy, ale... chciałam jeszcze raz spojrzeć w te oczy.
–Hej – powiedziałam w końcu i
usiadłam obok. – Mogę się dosiąść?
Nie uzyskałam odpowiedzi. Skrzywiłam
się i pomachałam ręką przed twarzą zamyślonego Edgara.
–Halo! Halo!
Choć wydawało mi się to zabawnym
rozpoczęciem rozmowy, chłopak nie zaśmiał się, tylko zdjął
słuchawki z uszu i spojrzał na mnie z tą samą obojętnością, co
w klasie. No, może nie do końca był taki neutralny – w jego
oczach tańczyły iskierki gniewu.
–Co ty tu robisz? Czego chcesz? –
zapytał zirytowanym głosem. Poczułam ukłucie w sercu.
–No... wracam tylko do domu –
wybąkałam. Byłam zbita z tropu. Czemu jest taki... odpychający?
Nie odpowiedział, tylko rzucił mi
zobojętniałe spojrzenie i wrócił do podziwiania szarego,
brudnego, pokrytego ptasimi odchodami miasta. Był taki ponury.
Ciekawe, dlaczego.
Wysiadłam na następnym przystanku.
Powiedziałam mu tylko ciche „pa”, na które nawet nie uzyskałam
odpowiedzi. Okej, niech sobie mnie ignoruje. Wcale nie potrzebuję
go do szczęścia.
…
Ale może on potrzebuje mnie?
// Cześć!
Dawno mnie nie było, muszę trochę odświeżyć bloga. Dzisiaj przychodzę z two-lub three-shotem (właściwie nie wiem, czy można tak powiedzieć, ale jako że istnieje one shot - to czemu nie two shot xD), opowiadaniem pt. "Słońce wychodzi zza horyzontu". Pierwszy raz próbuję takiego gatunku, to dla mnie coś nowego, więc proszę podchodzić do tego z rezerwą xD.
Chciałam jeszcze powiedzieć, że Gwiazdogród pojawi się zapewne niedługo, aczkolwiek nic nie obiecuję - w ogóle teraz wszystko będzie się pojawiać rzadziej i moja aktywność blogowa spadnie, a to wszystko spowodowane egzaminem gimnazjalnym. Trzeba się uczyć! A, no i weny brak, kiedy dookoła tyle stresu i nauki. Więc niestety, mała przerwa będzie, ale mam nadzieję, że wrócę w pełni sił :)
P.S. Źródło weny kreatywnespojrzenie.blogspot.com
Pozdrawiam! \\
P.S. Źródło weny kreatywnespojrzenie.blogspot.com
Pozdrawiam! \\
Czekam na Gwiazdogród, a gdy będę miała ochotę i czas przeczytam także to ;). Weny życzę i nabijam licznik odwiedzin dla motywacji ;).
OdpowiedzUsuńDobra, może zacznę od błędów a potem co mi się podobało, bo wciągnęłam się bardziej niż zamierzałam a Edgar mnie zaintrygował :). Więc tak ,,Widziałam już tylko długie rzęsy, oświetlone w blasku słońca." chyba chciałaś powiedzieć ,,w blasku ekranu komórki"? Poza tym, nie jestem pewna czy można mówić ,,oświetlone w blasku" brzmi to tak trochę masło maślano. Coś może być czymś oświetlonealbo przez coś oświetlone, więc ,,w" raczej nie jest już potrzebne.,,Sięgnęłam po plan lekcji. Jutro siedem lekcji." masz powtórzenie, proponuję zamienić na ,,przedmiotów" ;). Gdzieś tam miałaś literówke ale teraz nie mogę znaleźć. Na razie przeczytałam do pierwszych gwiazdek, następny kawałek na potem, ale już się wciągnęłam. Edgar jest bardzo tajemniczą i ciekawą postacią. Podoba mi się też to jasne określenie charakteru niektórych postaci w klasie bo czasem gdy mowa o klasie głównej bohaterki w jakiejś książce to jest ona tylko zarysowana jako bezosobowy tłum ludzi którzy służą za tło. Przynajmniej takie mam wrażenie. Nie musi nawet chodzić o klasę, nawet ogólnie o jakąś grupę osób. Fajnie, że próbujesz czegoś takiego - ze szkołą itd. Też próbowałam, ale nawet boję się stwierdzać jak wyszło.
OdpowiedzUsuńHej :) Zaczęłam czytać Twojego bloga i muszę przyznać, że bardzo dobrze piszesz;) Niby temat oklepany, ot, dziewczyna przenosi się do nowej szkoły, podoba jej się chłopak, tajemniczy, niemiły itp. i pewnie będzie z tego coś więcej:p Ale nawet oklepany temat, dobrze napisany, potrafi zainteresować. Poza tym, może mnie zaskoczysz...? :)
OdpowiedzUsuńNie chciałabym na samym początku wytykać błędów, ale jak widzę tak dobrze napisany rozdział, to każdy drobny błąd rzuca się w oczy, a ponieważ dobra krytyka pozwala kształcić warsztat, to mam dwie uwagi:
"Dwa stoły od Magdy stało biurko Edgara." - biurko, nie ławka?
"Jego głos był zdarty." - W sensie: ochrypły, taki ton głosu, czy zdarty jak po śpiewaniu na dwudniowym koncercie?
Na razie tyle, lecę czytać dalej;)
[ciunas-story.blogspot.com]